Aangepaste carrosserie kent voordelen

Link naar dit artikel

Een politicus uit Estland - Siim Kallas - pleit voor aanpassing van de wetgeving met betrekking tot het vrachtverkeer in Europa. De verwachte groei in het Europese vrachtverkeer moet volgens Kallas zowel milieuvriendelijk als economisch gezond gehouden worden. Daarom zou de politicus uit Estland graag zien dat de regels omtrent vrachtvervoer gemoderniseerd worden. Eens te meer omdat deze al tientallen jaren oud zijn, en het vrachtverkeer sinds die tijd een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Door heel de Europese Unie rijden miljoenen vrachtwagens (al dan niet met opleggers) rond. Een groot deel hiervan is niet echt up to date wat betreft duurzaamheid van het voertuig. De verwachte groei van het wegtransport lijkt vooralsnog niet gepaard te gaan met een duurzame gelijklopende groei van onder andere de vrachtwagens en opleggers. Dit omdat een groot deel van de transportsector hier nog helemaal niet klaar voor zou zijn. Kallas richt zich er daarom op om de regels aan te passen, zodat duurzaamheid wel een belangrijke en aanzienlijke rol gaat spelen in het vrachtvervoer over de weg.

Brandstofverbruik onnodig hoog

Eén van de feiten waarmee Kallas op de proppen komt, is dat er veel meer brandstof wordt gebruikt dan nodig is. Vrachtwagens en opleggers hebben vrij hoekige vormen, wat qua de luchtweerstand voor aanzienlijk veel onnodige belasting zorgt. Met afgeronde vormen bij de vrachtwagens en opleggers wordt deze luchtweerstand met tot wel vijftig procent teruggebracht. Een verandering in de carrosserie kan dus helpen.

Siim Kallan ondersteunt zijn mening met cijfers. Het brandstofverbruik zou tien procent verlaagd kunnen worden, zonder dat dit gevolgen heeft voor de capaciteiten van het wegvervoer. Voor vrachtwagens die jaarlijks zo’n 100.000 kilometer afleggen, scheelt dit €5.000,- op de brandstofkosten. Dit is dus een aanzienlijke verbetering voor zowel de economische situatie als het milieu. Uiteraard is de mogelijke besparing op brandstofkosten wel afhankelijk van een aantal andere factoren, waaronder weersomstandigheden, rijgedrag van de chauffeur en soort carrosserie.

Minder verkeersongevallen

De afgeronde hoeken van de vrachtwagens en opleggers brengen echter nog een voordeel met zich mee. Het geeft de chauffeurs namelijk beter zicht, wat het aantal verkeersongevallen flink doet dalen. Jaarlijks zou dit 300 tot 500 ongevallen met fatale afloop (fietsers + voetgangers) minder betekenen. Hoewel nog niet bekend is (medio april 2013) of het Kallas lukt de wetgeving te veranderen, lijkt er eigenlijk geen ontkomen meer aan.



Artikel geschreven door: LDQM
Aantal keer gelezen: 2283x
Toegevoegd op: 2013-04-29 12:13:30
Laatst gewijzigd op: 2013-04-29 12:13:30

De copyrights van artikelpromo.nl zijn van toepassing! artikelen schrijven en geld verdienen